Kontakt
Villkor
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Lönevillkor
Fast
Ansökan
Sista ansökningsdag
2025-08-24
Publiceringsdatum
2025-06-25
Vill du vara med och driva utvecklingen av nya affärer framåt samtidigt som du får jobba med försäljning i en trygg bransch som växer? Sandviken Energi AB söker nu en engagerad och affärsdriven central säljare. Har du erfarenhet från energisektorn och ett starkt säljdriv? Då tror vi att vi har jobbet för dig!
Om arbetsplatsen
På Sandviken Energi går långsiktigt lönsamma affärer hand i hand med hållbara investeringar i samhället. Sandviken Energi är en trygg helhetsleverantör inom fjärrvärme, vatten, avlopp, bredband och från nästa år även elhandel. Välkommen att bidra till Sandviken Energis fortsatta utveckling!
Vi värnar om att alla ska ha balans mellan arbete och fritid och som medarbetare hos oss kan du ta del av flera förmåner, så som möjlighet att träna i vårt eget gym, gratis massage sex gånger per år samt friskvårdsaktiviteter och friskvårdsbidrag.
Arbetsuppgifter
Som säljare på Sandviken Energi får du en nyckelroll i att skapa affärsmöjligheter åt våra konkurrensutsatta affärsverksamheter. Du arbetar främst mot företag, bostadsrättsföreningar och samfälligheter; både med nykundsbearbetning och merförsäljning till befintliga kunder.
Du ansvarar för hela säljprocessen: från att både på egen hand, och tillsammans med våra affärsområden och kundservice, hitta nya leads och boka möten, till att skräddarsy lösningar och sluta affärer. Eftersom många av våra kunder är ovana köpare, är din rådgivande roll viktig. Du hjälper dem att förstå både teknik och tjänsteinnehåll, på ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
- Skapa goda kundrelationer för att bidra till en bra kundupplevelse
- Skapa goda relationer med våra samarbetspartners och kollegor
- Samordna säljinsatser inom alla koncernens affärsområden och hantera inkommande kundförfrågningar
- Ansvara för att utveckla vårt erbjudande och våra säljprocesser
- Representera bolaget i sociala sammanhang såsom mässor, event och andra arenor där våra kunder och samarbetspartners finns
- Vara drivande i framtagning av våra nya affärer
- Ansvara för uppföljning mot uppsatta försäljningsmål
- Delta i uppstart av vår egen elhandel
Ditt team
Du blir en del av team Kommunikation och Marknad, som är en stödfunktion till hela företaget. Teamet leds av Kommunikation- och marknadschefen och inkluderar två kommunikatörer, Chef för Kund och försäljning samt sex kundservicehandläggare och den centrala säljaren. Du samarbetar även tätt med affärsområdena och deltar i en idégrupp med representanter från hela bolaget med uppdrag att utveckla bolagets nya affärer. Tillsammans bygger ni vår affär.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är självgående, nyfiken och målmedveten. Du gillar att bygga relationer, brinner för att skapa värde för våra kunder och vet att uthållighet och lyhördhet är nyckeln till god försäljning.
Vi ser gärna att du har:
- Några års erfarenhet av B2B-försäljning av komplexa produkter eller tjänster, gärna inom energisektorn.
- Dokumenterad vana att driva egna säljprocesser med goda resultat.
- B-körkort.
- God kommunikativ och pedagogisk förmåga.
- Mycket god digital kompetens och förmåga att sätta dig in i nya system och program.
- Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Ansök nu
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Varmt välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan.